Pieksämäen puolesta – Farmisuomen Big Wheels

Farmisuomi-Nelonen-Maalaistalo Sipilä
Farmisuomi-ohjelma Maalaistalo Sipilässä, Pieksämäellä. Kuva: Nelonen

Pieksämäellä on pitkän valmisteluprosessin ja välttämättömän salassapitoajan jälkeen pulpahtanut puheenaiheeksi toistaiseksi tämän vuosikymmenen kuumin mainoskampanja – Nelonen ja Ruutu näyttävät Maalaistalo Sipilässä kuvatun Farmisuomi-ohjelman torstaisin alkaen 19.3. kello 20.
Muistan hämärästi, miten pitkät varjot paikkakunnalla aiemmasta julkisuudesta on ollut, mutta kun adjektiiveillä ei voi alistaa, nouskaamme rinta rottingilla kauniin kaupunkimme puolesta!
Kuinka moni vieraspaikkakuntalainen kuitenkaan vielä nytkään tuntee seutua vaikkapa ainutlaatuisesta funkkisrakenteisesta keskustasta, jo kivikaudelta asutetuista, kauniistakin kauneimmista luontoretkeilypaikoista harjuilla, joilla ja järvillä, lumisesta vedenjakajaseudusta, mukavasta ravintolatarjonnasta, maukkaasta lähiruuasta, rennoista ihmisistä jne?
Vai eikö tunne paikkakuntalainenkaan? Tai onko hän pureskelematta niellyt stoorin tylsyydestä?
TOTUUS kuitenkin harvoin on kovin mustavalkoinen – pikemmin se on yhtä värikäs kuin varmasti alkava Farmisuomi!
Nimittäin tätä reality-tv:tä sekä sen mahdollistamaa ainutlaatuista, hyvää mainosta ei Pieksämäen, Venetmäen kylän, sen upeiden maisemien ja tolkun ihmisten paistateltavissa olisi ilman sarjan kuvauspaikkaa ja useiden viikkojen rakennus- ja kuvaustukikohtaa, Maalaistalo Sipilää. Nyt nähtävien hienojen maisemien alueita ja mahdollisuuksien mukaan alkuperäisasussaan säilytetyn, satavuotiaan hirsitalon vanhan ajan tunnelmaa ei olisi ilman sen omistajien vahvaa tahtotilaa pitää paikkaa kunnossa, asuttuna mm. vuokraustoiminnalla, ja ylläpitää sekä kehittää sitä.
NIMITTÄIN kun ohjelmaa viime vuonna suunnitteleva tuotantoyhtiö ensi kertaa otti yhteyttä meihin viime vuoden talvella, kesti kuukausia ennen kuin kaikki oli valmista kuvausjärjestelyiden aloittamiselle. Tarvittiin monenlaista neuvottelua, kaupantekoa, raivaamista, rakentamista, ohjaamista, opastamista, sopimista ja niin edelleen. Mutta kuitenkin niin tuttua eli ihan samanlaista työtä kuin muutenkin maalaistalon arjessa, tavallisina vuokrausvuosina, jolloin paikalla ei hääri tv:stä sekä julkisuudesta tuttuja ja siitä eläviä.
Niin, ja samalla, kun allekirjoittaneet esittelivät omia tilojaan ym., he koko ajan painottivat myös esillä pitäen Venetmäen kylää, seutukuntaa ja sen yritteliäitä, osaavia ihmisiä, joilla vielä on tuntumaa vanhan ajan arvokkaaseen arkeen. Eli markkinoivat markkinoimasta päästyään. Maalaistalo Sipilän väellä on kaikkina aikoina ollut avoin, yhteistyöhön keskittyvä suuntaus toiminnassaan.
KUN MEILLÄ on kokemusta markkinoinnista ja majoitusyrittäjyydestä enemmän kuin 20 vuotta, myös matkailuhankkeiden yhteiskehittämisseminaareista ja koulutuksista, on syytä mainita, että kaikkialla Järvi- ja Keski-Suomen tai Etelä-Savon alueella ei jostain syystä vielä nykyäänkään ymmärretä ajatuksia yrityskumppanuuksista ja yhteismarkkinoinnista.
Matkailussa voidaan puhua käytännön tavoitteen eli myynnin kannalta ristiinmyynnistä, mikä tarkoittaa sitä, että kun yrityksillä toisinaan on (kiitos mm. tapahtumien!) täyteen buukattuja majoitusvuorokausia, suositellaan/vinkataan naapuriyrittäjästä, eikä se aseta omaa yritystoimintaa pimentoon – vaan päinvastoin aktiivisuus ja yritteliäisyys kertautuu!
Joten eiköhän vihdoin ole aika ottaa yhdessä kaikki irti tästä positiivisesta tapauksesta, yhteistyön mahdollisuudesta, tilaisuudesta oppia siinä paremmaksi?
Pidetään hymy huulilla esillä kaikkina vuodenaikoina värikästä kotiseutuamme esitellen, viritellään kukin sen yhteen hiileen puhaltavaa henkeä ja sytytellään yhteistyön nuotioita jatkossa entistä kauniimmiksi kudoksiksi?
Hyvä kello kauas kuuluu – postataan #farmisuomi #visitpieksamaki, ja jaetaan toistemme tarinat!
Mira Piispa ja Markku Hänninen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

WhatsApp Chat
Lähetä WhatsApp-viestisi